سیده محبوبه آل رسول؛ محمود هوشمند؛ سید سعید ملک الساداتی
چکیده
گردشگری سلامت یکی از مهمترین زیرشاخههای صنعت گردشگری است که دارای مزایای اقتصادی و اجتماعی بالایی همچون افزایش اشتغال، ارزآوری و درآمدزایی است. با توجه به پتانسیلهای بالای شهر مشهد بهعنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری سلامت در منطقه خاورمیانه، این مطالعه به شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای گردشگری سلامت در این شهر ...
بیشتر
گردشگری سلامت یکی از مهمترین زیرشاخههای صنعت گردشگری است که دارای مزایای اقتصادی و اجتماعی بالایی همچون افزایش اشتغال، ارزآوری و درآمدزایی است. با توجه به پتانسیلهای بالای شهر مشهد بهعنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری سلامت در منطقه خاورمیانه، این مطالعه به شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای گردشگری سلامت در این شهر میپردازد. بدین منظور ابتدا از طریق مصاحبههای عمیق با خبرگان صنعت گردشگری سلامت شامل مدیران و مسئولین بخشهای پذیرش بیماران بینالملل بیمارستانهای خصوصی و دولتی شهر مشهد و همچنین مدیران شرکتهای گردشگری سلامت، مهمترین نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای این صنعت استخراج گردیده. در گام دوم با بهرهگیری از پرسشنامه و با کمک روش SWOT نظرات کارشناسان و خبرگان این صنعت در خصوص نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای استخراج شده، دریافت و تجزیهوتحلیل شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در میان عوامل داخلی پایین بودن هزینههای خدمات گردشگری و درمانی بزرگترین نقطه قوت و ضعف در تبلیغات و بازاریابی بزرگترین نقطهضعف محسوب میشود. از بین عوامل خارجی نیز، وجود بارگاه امام رضا (ع) بزرگترین فرصت و وجود رقبای بزرگ و چالشهای اساسی با کشورهای عربی و غربی از بزرگترین تهدیدها به شمار میآید. همچنین با توجه به بیشتر بودن نقاط ضعف این صنعت از نقاط قوت و بیشتر بودن فرصتها از تهدیدها، توسعه صنعت گردشگری سلامت در شهر مشهد باید از طریق استراتژی بازنگری دنبال شود.